Tuesday, October 5, 2010

Pengemis Mewah


Layan video ni dulu...



Mula-mula skali aku tau, ni kisah orang barat, dan bukan islam. Tapi benda baik, ape salahnya diikut. Kiranya dia tetap usaha nak dapat duit walaupun sebagai pengemis, ikon yang dipandang hina di kalangan manusia.

Tapi tidak di  Malaysia, kenapa?

Jawapan paling faveret, orang Malaysia suka memberi, belas kasihan gitu. Tu yang pengemis meminta sedekah berkeliaran. Tak nak usaha langsung.Ade yang kena tangkap, pastu lepas balik. Macam takde effect lagsung la kan.

Apakata bila dah tangkap tu, ajar dorang macamana nak suvive dengan berusaha, Tak kisahlah, lap cermin kereta macam dalam video tu ke. Keje lapkan kasut orang ade lagi ke skarang ek?

Tu pandangan aku je lah. Ramai orang mengeluh yang peminta derma/sedekah ni ramai sangat dah, tapi masih ramai lagi yang suka memberi, tanpa usul periksa. Fikir-fikirkanlah..

3 comments:

Lelord said...

huhuhu penah jumpe org tua lelaki rasanya bukan msian..mintak sedekah siap ngan tongkat, abg ipor bg la kan...2-3 ari pastu nmpak org yg sama tp dh x bertongkat kemain laju lg jalan

Al said...

Hummm
mgkn org malaysia ptut ubah persepsi dah
xpyh nk wat kesian sgt kat org mcm ni, jgn dihiraukan saje

aritu pun da ade budak umor 8 @ 9 taun kantoi tipu ktip derma.rupenya dorg siap ade geng rmai2 lg

Yani said...

btol2, sekarang ni da byk sindiket.. kene berhati2 apabila ingin bersedekah, biar betempat..

Related Posts with Thumbnails