Thursday, July 28, 2011

Sedikit Mengecewakan Di Puncak Berembun


sambungan dari SINI


Selepas semua peserta lalui CP kami, dari Lata Lansir aku sempat naik ke puncak Gunung Berembun. Aku yang tak pernah jejak kaki di puncak berketinggian 1108 meter ni ingatkan puncak dia boleh la dapat tengok view sket-sket. Ade jugak hajat nak meraung sepenuh hati kat puncak tu.

Tapi setelah 40 minit mendaki, kami akhirnya sampailah di tempat yang terdapatnya signboard tertulis 'Puncak Gunung Berembun'. Dan pemandangan sekitarnya pulak adalah dipenuhi pokok-pokok, takde view langsung. Dan juga sempit. Oh baru tau begini rupanya, kecewa la jugak. Tapi takpelah, hajat nak sampai puncak dah pun tercapai.

Setelah beberapa minit di puncak, kami pun turun semula ke Lata Lansir. Di sini sempat juga masak maggi dan mandi sebelum turun semula ke Basecamp.






Kami sampai semula di Basecamp dalam 6.30 petang. Sebelum malam menjelma, kami beramai-ramai ke kawasan Air Terjun Chemerong untuk mandi-manda. Sampai saje di port yang sesuai, kami terus mandi dan berenang tak hengat dunia sehinggalah Maghrib datang menjemput kami pulang.




Pagi besoknya barulah kami dengan berat hatinya tinggalkan Hutan Lipur Chemerong. Sebelum pulang, sempat jugak bergambar bersama geng-geng teknikal lain.



TAMMAT

Laluan untuk ke lokasi:
Dari KL, masuk Lebuhraya Karak, lepastu gunakan lebuh raya Pantai Timur. keluar di Plaza tol Jabur. Dari situ mengambil susur sebelah kiri dan masuk ke Jabur - Kuala Berang. Selepas kira-kira 1 jam,lebih kurang 99km, terdapat simpang di sebelah kiri untuk ke Chemerong ( sebelum simpang Bandar Muktafi Billah Shah). Perhatikan papan tanda coklat - Hutan Lipur Chemerong.

Belok kiri dan teruskan kira-kira 32km. Akhirnya akan jumpa satu lagi papan tanda - Hutan Lipur Chemerong. Belok kanan dan akan sampai ke Hutan Lipur Chemerong dalam masa yang singkat.

5 comments:

beautiful_rose said...

sudah pergi dulu...tempat tu mcm x berapa nak menarik view dia.mcm tak terjaga pun ye.tp sape la y de daya nak memanjat jaga tempat tu...

gadisBunga said...

naik helikopter je boleh tak? hihihi~

Al said...

rose,
wahh penah naik sini ke..cayalah

kat puncak tu stakat pergi sbg syarat je la,sbb kt lansir tu yg best sbnarnya kan

gadisBunga,
ade heli ke??fulamak...blh jew..huhu

Anonymous said...

jalan g sana ok ke?

Al said...

ok je,jalan besar bertar

Related Posts with Thumbnails