Thursday, August 19, 2010

Expedisi bermula...


Salamualaikum..

Salam perkenalan kepada semua warga yang sudi meluangkan masa di blog ini. Tidak dilupa ucapan terima kasih kepada sesiapa yang sudi melawat blog hamba ini.

 Jadi, buat permulaan biarlah aku menceritakan serba sedikit tentang diri aku dan juga kenape tetiba menggatalkan tangan nak buat blog ni. Okeh, aku baru je habis pengajian di UiTM Shah Alam. Jadi secara rasminya aku digelar sebagai penganggur...huahuahua, tapi aku kira ok la aku belom dapat kerja lagi sebab konvo aku pun blom lagi. Lagipun kerje yang aku nak tu sikit sangat kekosongan dia skrang ni jadi aku trus je la menunggu dulu.Memilih kerja sangat ke aku ni??haha dulu ade jugak aku bace laporan yang kata graduan melayu ni banyak menganggur sebab pilih kerja sangat. Ya aku akui memang itu satu fakta yang tepat tapi bagi diri aku ni, aku sedang mengusahakan 1 pilihan yang tepat untuk diri aku bukan bermakna aku langsung taknak kerje lain sebab aku ade juga mintak kerje yang bukan dalam bidang aku. jadi ok la kan..

Aku sejak kecik lagi dah terdorong untuk buat kerje yang berkaitan dengan barang. Klo kerje2 bertukang ke, baiki motor ke atau pasang wiring kat umah tu memang no 1 lah aku. Sebab tu aku masuk degree engineering masa kat UiTM. Jadi skrang aku berharap sangat nak kerje kat company yang berkaitan dengan bidang aku dan yang aku minat agar aku takkan menyesal di kemudian hari. Harap2 akan dapatnye kerje tu nanti...


 Skrang, apahal aku tetiba menulis blog plak nih? Padahal bukan aku suka pun menulis. Klo membaca aku memang suka tapi tidak menulis, macam ironi plak kan. Ok, sebenarnye takde sebab yang kukuh aku bukak blog ni. Mungkin aku terdorong oleh member2 aku yang hampir semunye ade blog sendiri.Tiap2 hari dorang update blog pasal bende itu la, bende ini la. Aku rasa macam cool plak boleh expresikan diri kat blog ni dengan tanpa dikawal orang lain. Anda bebas untuk menulis ape yang anda fikirkan...


Lagi 1 sebab adalah kerana skrang ni aku ade banyak masa yang dibazirkan. Jadi ape salahnya ak menulis blog kan. Ditambah lagi dengan ade brokban yang orang bagi free ni ade baiknye digunakan sebaik-baiknye walaupun kadang2 line dia teruk nak mampos,haha aku taknak cakap brokban dari operator mobile yang mana. Agak2 sendirilah ye..

Dah banyak kot aku membebel buat permulaan ni. Sebagai penutup karangan aku ni aku listkan bende2 yang berkaitan diri aku buat sape2 untuk mengenali diri yang kerdil ini.


Asal usul aku

aku hanyalah seorang budak kampong di sebuah daerah di Klate yang namanya Ketereh. Atau lebih tepat lagi adalah Kok Lanas.Buat masa ni aku sangat meng'enjoy'kan diri kat kampong aku di bulan yang mulia Ramadhan ni sebab setelah hampir 1 dekad selama ni aku belajar formal dan meninggalkan kelurga, inilah yang julung2 kalinya aku dapat bersahur dan berbuka dengan family aku untuk full 1 bulan.Juga tak lupa dapat bertarawikh bersama.

Cara penulisan aku

aku suka tulis pasal benda2 yang ringan2 dek fikiran je kat blog ni.benda2 yang berat2 tu aku cuba elakkan, mungkin bila aku dah makin matang dalam penulisan blog nanti barulah aku nak stat benda2 macam politik, ekonomi ataupun benda2 yang menjadi percanggahan ramai. aku juga tak suka nak buat lawak2 yang sangat2 bodoh dan merapu entah pasal ape2 pun taktau.
 Lagi 1 walaupun aku org Klate aku lebih prefer bahasa Malaysia standard dalam penulisan aku. Bukan ape takut korang tak paham je. Pasal tatabahasa yang tak berape nak betol tu kire hahal lah ye.

Pasal bola

Klo dah lelaki memang tak boleh lari dari topik ni kan, so aku pun same. Jadi, untuk team dalam negara tentulah aku sokong The Red Warrior, team negeri aku. Yang luar plak aku jadi fan Arsenal sebab aku suke corak permainan dia yang dari dulu lagi sangat menghiburkan hati aku. Tak kisah lah ade yang kutuk team ni dah lame takde cup ke, player takde pengalaman ke atau Wenger asyik wat excuse je bila kalah. Yang penting aku terhibur. Tp ak jugak suka team Barca sebab corak main dia jugak. Bagi aku Barca ni macam abang kepada Arsenal la, lebih kurang gitu..


Apa aku nak

Buat masa ni aku nak dapat kerja!



Sekian.


p/s: ade ke nanti org nak komen post first ak nih ek? haha redah je





13 comments:

Unknown said...

Pergh...demo ado blog jugok akhirnyo...hebat2...hahaha...entri pertama yang menarik...terbaik

gilo buleh Berukband free...ganah demo...hahaha

Al said...

Miro, kawe baru prasan komen demo
dari tadi duk ejah nak wt comei blog

trimas atas pujian,,haha
kawe tak tau nak invite sapo lagi
napok gaya kena blajar ngn demo jgk ni
mugo demo otai blog ktekan haha

Nabiel said...

adehhh~
ingat gua yg 1st tdi~hahaha
mlawat dri FB miro~Salam

Unknown said...

Ali, aku sarankan komen ni jangan buat word verification deh, susah org nok komen, pahtu letok shoutbox kat sidebar, senang org nok bermesra dengan blog mu ni...hahaha

dayah said...

smg teruskan berbelog ali :) mu ngan miro satu kg ke..ni, slamat berbuka puasa nt :)

Al said...

Nabiel:
salam perkenalan
trimas krna mlawat
ak tak tau nk kte ape lg... haha

Miro:
ada word verification ke?tak tau plak ak
nnt ak try cry setting dia
psl shoutbox tu ada mslh sket
dia suh wt akaun gpo dlu tau xigt ak..

Dayah/Nuruh:
thanks
ak xdokla sekg ngn miro
sbb ak duk kg, miro duk bandar hahha
tp atuk miro ngn akak ak adalah berjiran,cmne tuh?

Apapun ak bbesar ati ade org komen
akan truskn berbelog :)

Kech Hidayah said...

Hai Ali. Hahhaha. Miro promote blog ni. Kitrang datang bagi support kat Ali. Hoyyeaah!! Update selalu okeh! Selamat berpuasa.. :)

Anonymous said...

oh Ali~ welcome to bloggers world haha! nnti leh ar link skali

Al said...

Thanks kpd semua penkomen

Sdg berusaha mhasilkan shoutbox
utk kemudahan semua

harap dapat bersabar haha

aida said...

owhh kite sebaya..
dan bru je konvo..
dan bru je jd penganggur~
hehehe

Al said...

Nina, salam sepenganggur
haha main taruk je ayat


Moga dapat kerja yang diidamkan..

Neo Mujahid said...

Assalamu'alaikum, salam kenal dari negeri seberang.. semoga dapat berbagi kisah dan ilmu di sini... :)

Al said...

Wa'alaikumussalam

salam kenal jgk
trima kasih sudi bertandang..

Related Posts with Thumbnails