Monday, October 3, 2011

The Art of Travel



Bila sebut pasal travel, ade banyak sebab untuk seseorang tu travel. Jenis travel jugak macam-macam, ada yang ambik pakej, ade yang pergi sendiri lepas dah plan betul2, dan yang jenis hardcore pulak tak plan langsung, terus keluar mengembara pergi kemana saje mengikut naluri, inilah yang ditonjolkan dalam movie 'The Art of Travel', sebuah kisah pengembaraan yang unik. 

Ianya mengisahkan Conner, yang mula keluar mengembara seorang diri setelah meninggalkan majlis kahwinnya sendiri disebabkan bakal isterinya yang curang. Tanpa sebarang plan, Conner membawa diri ke Nicaragua. Dia yang masih naif dalam dunia pengembaraan mengalami pelbagai pengalaman buruk seperti ditipu dan dirompak. Setelah beberapa minggu di tempat asing, dia akhirnya dapat menyesuaikan diri dan setelah itu, dia bertemu pasangan Christopher dan Darlene, yang mengajaknya mengembara melalui Darien Gap, kawasan hutan tebal antara Panama di Amerika Tengah dengan Colombia di Amerika Selatan. Mereka merancang untuk menyeberangi kawasan tersebut dalam masa yang singkat seterusnya mencipta rekod dunia.

Sepajang ekspedisi inilah yang banyak ditonjolkan dalam filem ni, dengan pelbagai pengalaman dengan anggota ekspedisi yang lain. Antaranya adalah kemalangan yang membabitkan pacuan 4 roda mereka, kisah bertembung dengan pemberontak dan jugak bibit percintaan Conner dengan Anna. Setelah hampir setahun mengembara di dalam hutan tebal, akhirnya misi mereka berjaya dan sampai di Columbia.

Kembara Conner tidak tamat di situ saja, dia kemudiannya mengembara dengan Anna ke Peru dengan mengunjungi Machu Picchu. Anna kemudiannya terpaksa pulang ke Prague kerana bapanya tidak sihat dan berpisahlah mereka walaupun pada mulanya Conner mahu mengikut Anna. Ini kerana dia tidak mahu dirinya menyesal kerana tidak melakukan aktiviti pengembaraan yang disukainya. Filem ini berakhir dengan Conner berjaya melihat pancutan air panas ulty geyser di Bolovia yang kononya berlaku sekali dalam masa 60 tahun sebelum menyedari bahawa dia telah dikenakan oleh pasangan Christopher dan Darlene. 

Keseluruhanya aku boleh layan cerita ni walaupon part mengembara dalam hutan itu mungkin tidak akan aku buat. Lagipon aku tidak terlalu obses dengan traveling, atau boleh dikata mungkin belum bersedia lagi, walaupun minat tu ada. Namun aku sangat setuju dengan kata2 'the art of travel is to deviate from one's plan' yang ditulis Conner. Sangat bersetuju!


4 comments:

Azham Vosovic said...

omaigod....da travel luar negara yooo,...

Al said...

erk..ni review citer je
diri sndiri lom wat lg traveling ni

Janggel said...

Macam menarik je citer ni. Akan try cari.

Al said...

sila2

Related Posts with Thumbnails