Wednesday, September 14, 2011

Treking Malam ke Gunung Brinchang



Setelah hampir 2 minggu tak buat apa-apa (mood raya), tetiba dapat sms diajak untuk bawa orang ke Irau pada hujung minggu yang lepas. Mula-mula pikir 2,3 kali jugak then decide pergi je la, daripada terperuk je kat rumah.

Kali ni kena bawak student UiTM Pahang, seramai 80 orang..mak aihh masak camni. Dah la kena treking dari pekan Brinchang lagi, aritu nek keta je trus ke Gunung Brinchang. Tapi ok jugak, boleh pecah lemak slow-slow lepas raya sakan aritu.

Dari Jengka, kami gerak pukul 4.00 petang, dan setelah berhenti makan di Kuala Lipis dan semayang di Sungai Koyan, kami sampai Cameron Highlands dalam 10.30 malam. Setelah semua bersiap, pukul 11.30 kami mula treking dari tapak pasar malam Brinchang melalui Jungle Walk no. 1 ke Gunung Brinchang.

Pendakian kami seperti dijangka, slow-slow sebab ramai je student yang first time daki gunung ni. Trek dia plak boleh tahan jugak, lagi dengan berjalan malam, so kena careful sket. Time panjat tebing-tebing tinggi, tangan mesti kena paut betul-betul kat akar kayu, kalo pakai kaki je boleh tergelincir woo..licin tu. Lagi ade yang muntah-muntah, rasa loya...biasa la tu.

Tak nak cite banyak, akhirnya kami sampai jugak di puncak Gunung Brinchang. Perjalanan yang biasanya selama 2 jam kini kami jadikan 4 jam setengah..haha. Pukul 4 pagi sampai, dengan semua sangat letih, kami terus ke starting point ke Gunung Irau, bukan untuk terus mendaki Irau, tapi untuk setup tempat tido sebab sana ada ruang untuk campsite.

Apabila sampai je, semua terus lena tido berselimut berlintangan atas ponco tanpa pasang fly pon. Yang pasti keadaan sangat sejuk. Tapi bagi sesetengah geng lelaki yang sampai awal, dorang terpaksa turun melalui jalan tar pulak untuk ambil barang dari kereta pengiring yang tak lepas naik atas. 6.30 pagi baru dorang sampai balik kat puncak.

Setelah hari semakin cerah, kami terus masak untuk sarapan pagi dan bersiap untuk mendaki Gunung Irau pula...










akan bersambung..

5 comments:

Ren said...

Fuh mesti sejuk gila tu kan!

Chaon Cornerz said...

ramai jugak yang pegi.. awat tak ajak weh? hahha..

Al said...

Janggel,
haha sejuk x pyh kate la
sume menggigil je tdo..

Chaon,
ang nk pi ke?hehe

masMZ KaKiJaLaN said...

Al,
Pi bawak budak uitm jengka kah?? Staff ado yang ikut??? Harus ada teman2 ku di sitewwwww.....

Teringat kesejukbekuan bermalam di puncak Irau.... [gigil~gigil~gigil~]

Al said...

a'ah budak uitm jengka, dak2 koko. staff 2 org je, yang dr pusat ko..ade yg knl x?

owh penah bermalam kat puncak gak ke?hehe best kan

Related Posts with Thumbnails